Archy on Teched Europe (Dutch)

27 mei 2005

RUP en Team System?

Vanochtend heb ik (weer) een cursus RUP gegeven voor collega's. De voor- en nadelen van het proces, de kenmerken en we hebben een aardige oefening gedaan. Gelukkig werkte de airco goed, want anders ....
Tijdens mijn presentatie kwam natuurlijk ook VSTS naar voren. Ik ben in de cursus niet verder gegaan dan dat in VSTS integrale ondersteuning aangekondigd wordt, en dat de eerste oefeningen veelbelovend zijn in de integratie van de onderdelen en het ondersteunen van de "best practices". Waar ik niet over gesproken heb, is de vraag of VSTS wel zo geschikt is om RUP te adopteren. Die vraag kwam tijdens het praten erg sterk in me naar boven en wil me nog maar steeds niet loslaten. Microsoft nodigt 'third parties' uit om RUP te configureren voor VSTS, maar veel wordt daar nog niet over losgelaten op het Net. Zou dit ook een teken aan de wand zijn?
Ik laat mijn kronkels nog even bezinken voor ik de aanval inzet. Ben benieuwd of er iemand is die bereid is om te pareren of juist om mee te gaan.

2 Comments:

  • Hey Archy,

    Ik ben me aan het orienteren op VSTS en ik vroeg me af of je een paar maanden na dato al een wat beter beeld hebt gevormd over de mogelijkheden van integratie van RUP in VSTS...

    Cheers,
    Eddy

    By Anonymous Anoniem, at 10:47  

  • Hallo Eddy,

    Behalve een beeld van de integratie zijn we momenteel zelfs zo ver dat we een RUP-variant (onze) inmiddels als een process template in VSTS hebben opgenomen en daarmee nu ervaringen opdoen. Die ervaringen zijn, zoals te verwachten, nogal dubbel. Aan de ene kant kun je in Team System op basis van de work items best wel heel goed use case driven en iteratief werken, en met een beetje moeite kun je ook de fasen en iteraties wel benoemen en daar naar leven. Maar het blijft lastig dat je a. een workitem niet kunt opsplitsen in sub-items voor het miniteam dat conform RUP hoog interactief met dat workitem aan de slag moet en b. natuurlijk dat het deel Requirements Engineering, Analysis & Design (het conceptuele stuk, met UML) niet is geintegreerd. Je moet dus nog steeds buiten de sterke integratie om aan het werk en dat verzwakt, in een puristische RUP omgeving, de kracht van VSTS enorm.
    Op dat laatste punt anticiperen we nu met dat we een onderzoeksproject hebben gestart om Borland's CaliberRM aan Team System te koppelen. Wellicht dat we dan nog meer integratie kunnen realiseren en dus ook RUP meer kunnen invullen dan nu.

    By Blogger Archy, at 11:10  

Een reactie posten

<< Home