Archy on Teched Europe (Dutch)

05 juli 2005

De eerste dag: een halve bootcamp over SOA's

De eerste dag begon al goed met het te laat komen voor de eerste sessie van de pre-conference. Ik had besloten om de sessies van Navindra Sehmi te volgen "Architecture Bootcamp". Na de gemiste kans om een overview te krijgen van de architectuur van Connected Systems, was ik gelukkig wel op tijd om een verhandeling te volgen over het Business Capability Model en over de door Microsoft ontwikkelde Motion Methodology. Het werken met het concept van Capabilities vind ik zo gek nog niet, het raakt heel erg de wereld van diensten bieden en krijgen (SOA's dus) en het geeft een frisse andere kijk op dezelfde business die in veel gevallen al een eeuwenlange historie heeft..

Het Capabilities Model werd dus gepositioneerd als een aanzet tot het inrichten van SOA's en toen gebeurde het onwaarschijnlijke: de sessie werd na een kwartier (het was tenslotte een bootcamp) opgevolgd door een volgende sessie, waarin, na een verhandeling over WSDL's, overgegaan werd tot het beschrijven van een business met use cases en, en toen gebeurde het ongeluk, dit werd vereenzelfigd met services !!!!
Ik ontspoorde volledig!! Er werd een applicatie neergezet met 12 use cases die leidden tot 36 services en die services werden onderverdeeld in 5 typen (process, data, activity, infra en event). Weg Capabilities, weg autonomie, weg architectuur.
Het kan natuurlijk, een applicatie bouwen op basis van webservices en je druk maken over hoe die verschillende kleine servicesjes met elkaar babbelen. Maar voor mij is dat een ander spoor, misschien zelfs wel met een andere spoorbreedte, dan services zien op de granulariteit van Capabilities.

Mij vraag is nu welke granulariteit hoort nu bij de SOA of is het misschien wel allebei (en dan geloof ik niet meer in die architectuur). En wanneer praten we over Connected Systems, als we "connected" components hebben?
Ik denk dat ik Navindra maar 's ga uitnodigen voor een Red Hook.

Helaas moest ik door verplichtingen in Utrecht na de lunch ook weer verstek laten gaan, ik heb het echt technische deel nog mogen missen ook....